ძალიან ნელი დაწყების შემდეგ, ევროპის მრავალჯერადი რაკეტის პროგრამა სიცოცხლის ნიშნებს ავლენს

ვერავინ დაადანაშაულებდა ევროპის კოსმოსურ სააგენტოს და მის სხვადასხვა კონტრაქტორს სისწრაფეში, როდესაც საქმე მრავალჯერადი რაკეტების შემუშავებას ეხება. თუმცა, როგორც ჩანს, ევროპა საბოლოოდ ახდენს გარკვეულ სანდო პროგრესს.

ამ კვირაში, საფრანგეთში დაფუძნებულმა საავიაციო-კოსმოსურმა კომპანია ArianeGroup-მა განაცხადა, რომ დაასრულა Themis-ის აპარატის, პროტოტიპის რაკეტის, რომელიც სხვადასხვა დაშვების ტექნოლოგიებს გამოსცდის, ინტეგრაცია შვედეთის გაშვების მოედანზე. დაბალ სიმაღლეზე ნახტომისებური ტესტები, რაკეტის პირველი საფეხურის შემუშავების წინაპირობა, რომელსაც შეუძლია ვერტიკალურად დაშვება ორბიტალური გაშვების შემდეგ, შესაძლოა დაიწყოს ამ წლის ბოლოს ან მომავალი წლის დასაწყისში.

„ეს ეტაპი აღნიშნავს „კომბინირებული ტესტების“ დაწყებას, რომლის დროსაც Themis-სა და გაშვების მოედნის მექანიკურ, ელექტრო და სითხის სისტემებს შორის ინტერფეისი საფუძვლიანად გამოიცდება, კრიოგენულ პირობებში ტესტის დასრულების მიზნით,“ – განაცხადა კომპანიამ.

წინსვლა

Themis-ის პროგრამის წინსვლა კონკრეტულ ნაბიჯს წარმოადგენს ევროპისთვის, რომელსაც ათი წლის წინ მრავალჯერადი რაკეტების ზრდის მიმართ დაგვიანებული და გარკვეულწილად დამაბნეველი რეაგირება ჰქონდა.

რამდენიმე წლიანი შემუშავებისა და ტესტირების შემდეგ, ტეხასში Grasshopper-ის პროგრამის ჩათვლით ვერტიკალური დაშვების დემონსტრირებისთვის, SpaceX-მა თავისი პირველი ორბიტალური რაკეტა 2015 წლის დეკემბერში დაუშვა. რამდენიმე კვირით ადრე, Blue Origin-მა გაცილებით პატარა New Shepard-ის აპარატი დაუშვა სუბორბიტალური ნახტომის შემდეგ. ამან ინდუსტრიას მიანიშნა, რომ პირველი საფეხურის ხელახალი გამოყენება ახლო მომავალში იყო მოსალოდნელი.

ამ ეტაპზე, ევროპის კოსმოსურ სააგენტოს უკვე ჰქონდა აღებული ვალდებულება ახალ საშუალო კლასის რაკეტაზე, Ariane 6-ზე, და შეთანხმებული იყო ტრადიციულ დიზაინზე, რომელიც არ მოიცავდა ხელახალი გამოყენების არანაირ ელემენტს. მისი დაფინანსების უმეტესი ნაწილი Ariane 6-ის შემუშავებაზე იყო ორიენტირებული.

თუმცა, 2017 წლის შუა რიცხვებისთვის, კოსმოსურმა სააგენტომ დაიწყო პროგრამების ინიცირება, რომლებიც საბოლოოდ მრავალჯერადი გამშვები აპარატის შექმნას გამოიწვევდა. მათ შორის იყო:

  • Prometheus-ის ძრავა: 2017 წლის შუა რიცხვებში, კოსმოსურმა სააგენტომ დაიწყო მრავალჯერადი Prometheus-ის ძრავის დაფინანსება, რომელიც იკვებებოდა მეთანით და თხევადი ჟანგბადით, და რომლის მუხტიც SpaceX-ის Merlin 1-D ძრავის მსგავსი იყო. ArianeGroup-ის მიერ შექმნილმა Prometheus-მა წელს ორი ხანგრძლივი საცდელი სროლის კამპანია დაასრულა.
  • Callisto პროგრამა: საფრანგეთმა, გერმანიამ და იაპონიამ 2017 წლის ბოლოს დაიწყეს თანამშრომლობა ვერტიკალური აფრენისა და ვერტიკალური დაშვების ტექნოლოგიების მცირემასშტაბიანი დემონსტრატორის შესამუშავებლად. ეს იყო SpaceX-ის Grasshopper-ის პროგრამის შემცირებული ვერსია და იყენებდა თხევად წყალბადსა და ჟანგბადზე დაფუძნებულ მამოძრავებელ სისტემას. ამ აპარატის ფრენები არაერთხელ გადაიდო და ახლა 2027 წლამდე ადრე არ მოხდება.
  • Themis პროგრამა: ეს პროგრამა მოგვიანებით დაიწყო, მაგრამ უფრო წინ არის წასული. 2019 წლის ნოემბერში წევრი სახელმწიფოების მიერ Themis-ის მიღების შემდეგ, ევროპის კოსმოსურმა სააგენტომ პირდაპირი კონტრაქტი გააფორმა ArianeGroup-თან პირველი საფეხურის რაკეტის ასაშენებლად, სადესანტო ფეხებით და Prometheus-ის ძრავის გამოყენებით. ეს პროგრამა Callisto-ზე ნაკლებად ექსპერიმენტული იყო და მიზნად ისახავდა ისეთი რაკეტის შექმნას, რომელიც Ariane 6-ის შემცვლელი გახდებოდა. ეს არის ის აპარატი, რომელიც შვედეთში გამშვებ მოედანზეა განთავსებული.

რა არის შემდეგი?

Themis T1H აპარატი სავარაუდოდ მხოლოდ მოკლე ნახტომებს განახორციელებს, თავდაპირველად დაახლოებით 100 მეტრზე. შემდგომი აპარატი, Themis T1E, განკუთვნილია საშუალო სიმაღლეზე ტესტების ჩასატარებლად მოგვიანებით. ამ პროტოტიპებიდან მიღებული ზოგიერთი ცოდნა გამოყენებული იქნება უფრო მცირე, მრავალჯერად რაკეტაში, რომელიც გამიზნულია 500 კგ დაბალ დედამიწის ორბიტაზე ასაწევად. ამას ავითარებს MaiaSpace, ArianeGroup-ის შვილობილი კომპანია.

საბოლოოდ, ევროპის კოსმოსურ სააგენტოს სურს, Themis-ის ფარგლებში შემუშავებული ტექნოლოგია გამოიყენოს მრავალჯერადი რაკეტების ახალი ხაზის შესაშუშვებლად, რომლებიც Ariane 6 რაკეტას ჩაანაცვლებს.

მიუხედავად იმისა, რომ Themis პროგრესირებს, აღსანიშნავია, რომ პროგრამა რამდენიმე წლით ჩამორჩება გრაფიკს. 2019 წლის ბოლოს მისი დაწყებისას, Themis-ს განზრახული ჰქონდა პირველი ნახტომის ტესტების ჩატარება 2022 წელს.

ეს ასევე ხაზს უსვამს, თუ რამდენად ჩამორჩა ევროპა SpaceX-სა და სხვა კონკურენტებს მრავალჯერადი გაშვების ტექნოლოგიაში. SpaceX-მა თავისი პირველი Grasshopper-ის ტესტები 2012 წელს დაიწყო, 2015 წელს ორბიტალური გამაძლიერებელი დაუშვა და პირველი საფეხური პირველად 2017 წელს ხელახლა გაუშვა. სხვა ამერიკული კომპანიები, მათ შორის Blue Origin, Rocket Lab და Stoke Space, აპირებენ ორბიტალური რაკეტების გაშვებას და დაშვებას მომდევნო ორი წლის განმავლობაში, მრავალ ჩინურ კომპანიასთან ერთად.

კომენტარის დატოვება

თქვენი ელფოსტის მისამართი გამოქვეყნებული არ იყო. აუცილებელი ველები მონიშნულია *